Alfa Parts Forum forum index Alfa Parts Forum
De discussieplaats over computers en alle elektronica

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Groene Laserpointers

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Alfa Parts Forum forum index -> Laser
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
DeFre
Gast

BerichtGeplaatst: Di Jun 13, 2006 6:17 pm    Onderwerp: Groene Laserpointers Reageer met quote

Ik heb op via ebay een 10mW laserpointer gekocht voor 28euro
( van de firma UCELL )
Dezemorgen toegekomen met de post, ik stop er 2AAA batterijen in,
en hij schijnt 1sec, en hierna nix meer.
Ik dacht ok ik ga de opgenomen stroom eens meten, en als in mijn amperemeter instel op ongeveer 200A (grote serieweerstand) dan krijg ik soms een zeer zwak groen laserlicht.
Weet iemand wat et probleem zou kunnen zijn?
( Ik had natuurlijk wel geen kwaliteit verwacht maar dit is toch een beetje zwakjes )
Naar boven
Guy
Moderator
Moderator

BerichtGeplaatst: Wo Jun 14, 2006 12:29 am    Onderwerp: Re: Groene Laserpointers Reageer met quote

DeFre schreef:

Ik dacht ok ik ga de opgenomen stroom eens meten, en als in mijn amperemeter instel op ongeveer 200A (grote serieweerstand) dan krijg ik soms een zeer zwak groen laserlicht.

En als je je amperemeter een standje hoger zet (lagere serieweerstand)? Geeft het dan meer licht? Een rode laserpointer van 2mW gebruikt ongeveer 10mA.
10mW is trouwens erg veel voor een laserPOINTER en dan zeker nog voor een groene die meestal maar 1mW zijn wegens door de groene kleur al een zichbaarheid die een factor 80 hoger ligt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
DeFre

BerichtGeplaatst: Wo Jun 14, 2006 12:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe meer hoe beter Smile
Die 1sec dat ik ervan heb kunnnen genieten was idd wel veel licht Smile
kheb mijn truukje nog eens geprobeerd met een potentiometer van 100k zonder resultaat...
Maarja het bedrijf maakt er geen problemen van, en als ik de defecte opstuur sturen ze mij een nieuwe terug.
We zullen zien.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
DeFre

BerichtGeplaatst: Di Jul 25, 2006 7:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het bedrijf heeft mij een nieuwe laserpointer opgestuurd na het ontvangen van mijn defecte.
En deze werkt wel perfect.
Hij geeft wel aanzienlijk veel licht Smile
Naar boven
Guy
Moderator
Moderator

BerichtGeplaatst: Do Jul 27, 2006 5:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Houden zo!
Succes!
En... let op voor statische elektriciteit. Als er geen beveiliging is ingebouwd kan hij snel terug overlijden Crying or Very sad
DeFre

BerichtGeplaatst: Do Jul 27, 2006 7:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Kan zo een laser defect gaan door statische elektriciteit?
Via de behuizing dan?
Wantja zo een beveiliging zal wel ni op mijn laser zitten, t'is echt een low budget behuizing.

Maar ik dacht dat ik vooral moest oppassen voor schokken, ivm plaatsing van de 2 kristallen na de IRlaserdiode.
Naar boven
Guy
Moderator
Moderator

BerichtGeplaatst: Vr Jul 28, 2006 9:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ja de laserdiode is vrij gevoelig aan overspanning en zeker statische elektriciteit (via de aansluitkabels meestal maar bij een metalen behuizing kan dit ook via de behuizing). Daarom wordt er MEESTAL minimaal een transorb (ziet er uit als een diode) parallel over de diode gesoldeerd als het echt een "naakte" lasermodule is. Als het daarentegen een lasermodule is die zelf intern al een vorm van stabilisatie heeft (zoals een laserpointermodule) dan is er meestal al voorzien in enige bescherming van de diode. Maar toch... een beetje oplettendheid is nooit slecht Wink .
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Alfa Parts Forum forum index -> Laser Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: